Menu
Zdrowie / Styl życia

Jak prowadzić zdrowy styl życia?

Jak prowadzić zdrowy styl życia? Jak zmienić tryb życia? Od czego zacząć zmianę stylu życia? Poznaj proste zasady zdrowego stylu życia dla każdego!

Chyba każdy wie, że warto dbać o swoje zdrowie, ponieważ ma ono wpływ na ciało i umysł.
Zdrowy styl życia to głównie dbanie o odpowiednio zbilansowaną dietę i codzienną aktywność fizyczną. Najważniejsza jest świadomość, że Twoje zdrowie zależy od Ciebie.
Pamiętaj, że każdy czas jest dobry żeby rozpocząć zdrowo żyć.
Jednym z podstawowych czynników w prowadzeniu zdrowego trybu życia jest wiedza. Istotne jest, aby szukać odpowiedzi na nurtujące nas pytania związane ze zdrowiem i bacznie obserwować reakcje swojego organizmu. Wiedza o funkcjonowaniu organizmu i o właściwościach różnych produktów pomaga w podejmowaniu właściwych wyborów żywieniowych.
A jakich dokładnie zasad należy przestrzegać, aby poprawić samopoczucie i zapobiec rozwojowi wielu chorób? Poznaj najważniejsze według nas zasady!

Jak zacząć zdrowo żyć? Jak wprowadzić dobre nawyki?

Na co warto zwrócić uwagę podczas wprowadzania zdrowego stylu życia?

1. Zrezygnuj z niezdrowego jedzenia

Jedzenie jest fundamentalną częścią życia każdego człowieka. Powinno dostarczać podstawowe składniki odżywcze i przyjemność.
Odpowiedni wybór produktów spożywczych ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia i samopoczucia. W zdrowej, odpowiednio zbilansowanej diecie nie ma zbyt wiele miejsca na bezwartościowe jedzenie typu fast foody, cukier czy inne wysoko przetworzone produkty.

Staraj się jeść jak najbardziej różnorodnie. Jedz wszystko, ale w odpowiednich dla siebie ilościach. Dostarczaj swojemu organizmowi takich produktów jak: warzywa, owoce (w nie za dużych ilościach), dobre białka, węglowodany i tłuszcze. Produkty z każdej grupy mają inne właściwości dla naszego organizmu, dlatego korzystaj z nich wszystkich.

Nawet jeśli zdarza Ci się mieć ogromną ochotę na coś niezdrowego do jedzenia to po pewnym czasie stosowania odpowiednio zbilansowanej diety, ta chęć bardzo się zmniejszy lub całkowicie minie.
Dlaczego? Niezdrowe produkty powodują gwałtowne skoki poziomu cukru we krwi. A te wywołują bezpodstawny głód i zmiany nastroju. Dostarcza się w ten sposób znacznie większe dawki pożywienia niż jest to potrzebne, a organizm i tak jest niedożywiony. Ciału brakuje niezbędnych substancji odżywczych, ponieważ to co jest mu dostarczane jest bezwartościowe. Poza obciążeniem, nic mu nie daje. Organizm po prostu domaga się wartościowego jedzenia.
Gdy organizm jest odpowiednio odżywiony to zazwyczaj nie wysyła błędnych sygnałów, że potrzebuje czegoś kalorycznego.

Ograniczając stopniowo niezdrową żywność, z każdym dniem Twoje samopoczucie będzie coraz lepsze. Twój organizm zacznie wszystko regulować i na pewno odczujesz, że Twój apetyt się zmniejsza. A to wszystko za sprawą uregulowania poziomu cukru we krwi.
Sporadyczne zjedzenie czegoś niezdrowego dla przyjemności nie jest czymś zabronionym. Potrzebna jest jednak rozwaga.
Bardzo istotne jest, aby już podczas robienia zakupów podejmować odpowiednie decyzje.

Jedzenie to podstawowe składniki odżywcze i przyjemność.

2. Pij większą ilość wody

Woda jest niezbędna do prawidłowego działania organizmu oraz jego oczyszczania.
Woda nie neutralizuje toksyn, ale wspomaga pracę nerek i tym samym przyczynia się do oczyszczania organizmu z odpadów metabolicznych. Brak odpowiedniej ilości wody sprawia, że nerki nie wykonują prawidłowo swojej pracy i toksyny zalegają w organizmie. Dodatkowo woda odgrywa bardzo istotną rolę w procesie odchudzania.

Picie wody jest nieodłącznym elementem podczas prowadzenia zdrowego trybu życia. Każdy ma indywidualne zapotrzebowanie na wodę. Jest wiele czynników wpływających na to ile wody powinniśmy wypijać m.in. płeć, aktywność fizyczna, choroby z jakimi się zmagamy czy sposób odżywiania.

Zapotrzebowanie na płyny dla przeciętnego człowieka można określić na poziomie 2,5 l dziennie, także te zawarte w żywności, warzywach czy owocach. Dlatego można uznać, że samej wody należy pić nie mniej niż 1,5 l dziennie. Jeśli nie wypijesz odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia poczujesz to poprzez znużenie, osłabienie, ból głowy czy nawet drżenie rąk.

Pij minimum 1,5 l wody dziennie.

3. Wprowadź codzienną aktywność fizyczną

Aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Jest bardzo istotnym elementem zdrowego stylu życia. Codzienny wysiłek pozwala kontrolować wagę ciała i zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia m.in. cukrzycy, depresji, chorób serca i układu krążenia. Dodatkowo regularna aktywność fizyczna wzmacnia kości. Jeśli zupełnie nie masz ochoty na jakąkolwiek aktywność fizyczną z pewnością jest to związane z nieodpowiednim odżywianiem.

By wyzwolić chęć na aktywność fizyczną i poczuć przypływ energii, trzeba dostarczać
organizmowi zdrowe, małe posiłki w ciągu dnia.
Ograniczając stopniowo niezdrową żywność, z każdym dniem Twoje samopoczucie będzie coraz lepsze. Twój organizm zacznie wszystko regulować i na pewno odczujesz przypływ energii.

Aktywność fizyczną wprowadzaj stopniowo i delikatnie. Powinna być ona dla Ciebie przyjemnością. Naszymi ulubionymi formami aktywności są m.in. spacery, jazda na rowerze, sprzątanie i pływanie. I właśnie takie delikatne aktywności najbardziej polecamy na początku.
Intensywność i czas aktywności fizycznej musisz dostosować do swojej sprawności. Ważne, aby zawsze czuć się komfortowo i nie przeciążać organizmu. Z czasem możesz zwiększać intensywność, jeśli poczujesz że temu sprostasz, ale tak samo nie należy dopuszczać do przeciążenia organizmu.
Najważniejsze, aby jakakolwiek aktywność fizyczna stała się Twoją codziennością.

Aktywność fizyczna to bardzo istotny element zdrowego trybu życia.

4. Zrezygnuj z używek

Używki mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie człowieka. W licznych badaniach udowodniono, że osoby które sięgają po używki są bardziej narażone na rozwój wielu chorób, niż osoby od nich stroniące. Na papierosy, alkohol i narkotyki nie ma miejsca w życiu osoby, która prowadzi zdrowy styl życia. Za wyjątek można uznać czerwone wino, dzięki zawartości resweratrolu- związku pozytywnie wpływającego na pracę układu krążenia. Należy jednak pamiętać, że wino zawiera taki sam alkohol jak inne napoje wyskokowe.
Dlatego zalecamy, aby wypijać je jedynie sporadycznie i w ilościach nie przekraczających 1 kieliszka (125 ml). Najlepiej jednak całkowicie zrezygnować z wszelkich używek.

Używki mają bardzo negatywny wpływ na zdrowie człowieka.

5. Odpoczywaj i relaksuj się

Doba prawidłowo powinna składać się z 8 godzin pracy, 8 godzin na wypoczynek i inne czynności oraz 8 godzin snu. Zachwianie tej równowagi może przyczyniać się do stresu i pogorszenia stanu zdrowia. Naukowcy udowodnili, że przepracowanie znacznie zwiększa ryzyko rozwoju wielu chorób. Codziennie należy dbać o higienę pracy, regularny wypoczynek oraz odpowiednią ilość i jakość snu.

W życiu większości ludzi pojawia się stres. Może być on sporadyczny lub przewlekły. Bardzo istotne jest, aby nauczyć się radzić sobie ze stresem. Pomocne w tym mogą okazać się ćwiczenia relaksacyjne, masaż, umiejętność pozytywnego myślenia czy słuchanie muzyki. Każdy może mieć inny sposób na zrelaksowanie się. Ważne jest żeby to odkryć i dzięki swoim sprawdzonym sposobom zmniejszyć poziom zmęczenia psychicznego i lęku oraz żeby poprawić swoją stabilność emocjonalną.

Znajdź swój sposób na relaks.


Żyjemy w czasach wielozadaniowości i ciągłego pośpiechu. Poczucie frustracji jest wszechobecne. Praca, nauka, rodzina i pasja to codzienne elementy, które wielu ludzi musi ze sobą w jakiś sposób połączyć- oczywiście nie zaniedbując żadnego. Jest to niezwykle ciężkie, a w tym wszystkim trzeba jeszcze zadbać o wewnętrzną równowagę.
Zachowanie wewnętrznego spokoju jest szczególnie pomocne podczas wprowadzania zmian w stylu życia. Podejdź do wszystkiego na spokojnie i stopniowo wprowadzaj te zmiany, tak aby organizm miał czas na przyzwyczajenie się do nowego porządku.
Jeśli interesuje Cię jakich zasad przestrzegamy w celu dbania o nasze zdrowie, sprawdź: Jak dbamy o zdrowie? Kilka faktów o nas.
Do zdrowia należy podchodzić holistycznie, czyli całościowo. Takie podejście zakłada, że istnieje duże powiązanie między ciałem, umysłem i duszą i tylko balans między nimi może zapewnić zdrowie.


Powiązane zagadnienia- wpis: zasady zdrowego stylu życia, jak dbać o zdrowie, zdrowy tryb życia zasady, jak o siebie zadbać, zmiana życia na lepsze, jak o siebie dbać na co dzień, styl życia a zdrowie człowieka

Powiązane zagadnienia- blog: dietetyczne przepisy, fit przepisy, zdrowe przepisy, dietetyczne przepisy blog, fit przepisy blog, zdrowe przepisy na diecie, zdrowe przekąski, przepisy ze zdjęciami, przepisy z kalorycznością, przepisy z makroskładnikami, darmowy jadłospis, dieta online, dieta online cena

5 39 Liczba ocen
Ocena
Subskrybuj
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Magda

Świetne proste i praktyczne porady. Dzięki! 🙂